Als haringen in een ton zaten we daar in de publieke tribune van de raadzaal.
Juist nu de raad overstapt van de Kaekelaar naar de raadzaal komt er heel wat volk opdagen om de bespreking rond de plannen voor de wijk Klarre Warre mee te maken....
Voor de zoveelste maal zat er storing op de microfoons en het luchtverversingssysteem bleek ook al niet van de stilste en maakte enkele minuten lang een dreigend gebrom in de raadzaal, net een formatie bommenwerpers in aantocht.
Vandaag 2 sprekers uit het publiek:
Yannick de Vos (zie foto) die op een duidelijke wijze de problematiek schetst rond de renovatie van de sociale woonwijk 'Klarre Warre'.
Een renovatie waarmee heel wat bewoners van de wijk niet akkoord kunnen gaan.
Alsook onze eigenste nr. 32 die het spreekrecht nog eens hanteert om enkele nooit beantwoorde vragen opnieuw te stellen over het stilgevallen PPS IMAGO (Een publiek private samenwerking voor de verwezenlijking van een woonproject aan de Vordensteinstraat en de aanleg van een KMO-zone op Wijtschot naast een nieuwe vestiging voor de DDW.)
Ook ditmaal weer vergeefse moeite.
Hieronder de toespraak van onze medewerker:
Geachte voorzitster, college- en raadsleden,
Het verheugt ons dat eindelijk de fractie Groen tot het besef is gekomen dat ze destijds een draak van een project mee op poten hebben gezet, een PPS-IMAGO dat gaat zorgen voor een gevoelige boost in de CO2- productie, verdere verstedelijking, uit de hand lopende verkeerscongestie en vernietiging van het natuurontwikkelingsgebied op Wijtschot.
Bedankt dat Groen ons de gelegenheid geeft hier opnieuw enkele vragen te stellen die nog nooit werden beantwoord.
Vraag 1:
Blijft de belofte houdbaar van de bevoegde schepen in de zitting van 27 maart 2014, ik citeer: “0,0 € voorzien in de financiële meerjarenplanning voor dit project…. En misschien gaan we er nog een paar euro’s aan verdienen” ?
Lijkt toch een twijfelachtige belofte als we zien wat er zo allemaal nodig was alleen al om IMAGO uit de startblokken te krijgen:
- Een BPA stort en omgeving (raad van 15 december 2005)
- Herziening van dit BPA (raad van 31 maart 2011)
- Een RUP Wijtschot (raad van 28 mei 2015)
- Aanstelling bodemdeskundige Type 2 voor stortplaats (30 september 2004)
- Aanstelling begeleider bedrijventerrein Wijtschot (26 april 2007)
- Oprichting studiesyndicaat voor de realisatie van het bedrijventerrein (1 september 2011)
- Hulp van advocatenkantoor als juridisch adviseur ingeroepen door het college (27 maart 2014)
- Tussendoor nog “wat” onderzoeksinvesteringen en bodemattesten
Allemaal gratis??
Vraag 2:
Wie zal opdraaien voor de bodemsaneringskosten: de gemeente of de private partner?
Ons bestuur meent die sanering te kunnen omzeilen door een “Herpositionering van het voormalige stort” mooi in plastic verpakt (misschien nog met een rode strik er rond) maar onder die opgeruimde stortspecie blijft de zwaar vervuilde grond die gesaneerd zal moeten worden om werkplaatsen en conciërgewoningen te mogen bouwen.
Schoten-stort in de jaren 70 vorige eeuw: de grootste vuiligheid, ook industrieel chemisch afval (!), werd er met karrenvrachten aangevoerd en daaronder in de bodem zou daarvan niks terug te vinden zijn....of dacht u misschien dat dit weer een onschuldig brandje van huisvuil was?
Vraag 3:
Op welke manier is ons bestuur erin geslaagd dat vervelende ‘Gewoon Hoofddorp Type III’ te vervangen door een ‘Bedrijvenondersteunend Hoofddorp’ ?
Een godsgeschenk of middels zwaar lobbywerk?
Om deze derde vraag te begrijpen dient u te weten dat Schoten een 'Gewoon Hoofddorp Type III" was. Dat wil zeggen dat verdere verkavelingen voor industrie en KMO ongewenst zijn omdat dit de draagkracht van onze gemeente zou overstijgen... Enig mogelijke uitzondering was een beperkte oppervlakte inrichten voor de herlokalisatie van zonevreemde industrie en KMO uit Schoten.
U begrijpt dat een Private Partner niet staat te springen om met zo'n blok aan het been een groots verkavelingsproject te starten.
Feit is dat plots tijdens de plannenmakerij voor de KMO-zone in het natuurontwikkelingsgebied van Wijtschot bekend werd dat Schoten voortaan een 'Bedrijvenondersteunend Hoofddorp' was geworden, en dus bedrijven van buiten de gemeente mag toelaten.
Hoe die switch tot stand is gekomen mag onze medewerker blijkbaar niet weten, want alweer geen antwoord.
Vraag 4:
Op 30 november 2017 werd het SECAP-ontwerp aan de gemeenteraad voorgelegd met onder ‘Risico- en Kwetsbaarheidanalyse’ het volgende: “De gemeente heeft de grootste kans op problemen met wateroverlast in de bedrijvenzone langs het Albertkanaal”.
Wordt er rekening gehouden met deze analyse indien het toch zou lukken om het natuurontwikkelingsgebied op te doeken of zullen we de DDW dan maar ineens uitrusten met amfibievoertuigen?
Met dank voor uw aandacht.
Zoals hoger reeds vermeld
vist onze spreker alweer achter het net: geen antwoorden ofschoon voorzitster Annelies Verlinden (CD&V-plus) nog had beloofd dat tijdens het verloop van de gemeenteraad de vragen zouden behandeld worden...
Groen raadslid Brecht Verwulgen vond dit toch wel te gortig en trachtte antwoord te krijgen op vraag 1 "of de financiële structuur behouden wordt?' en vraag 2:"wie zal opdraaien voor de bodemsaneringskosten?"
Schepen Erik Block (CD&V-plus) kon ook deze lastige klant van zich afschudden door de eerste vraag gewoon te negeren (veel betekenend!) en met een vaag en halfslachtig antwoord op de tweede vraag: "Wat de sanering betreft van het oude stort dat zit mee in het project IMAGO, dat is in principe voor de ontwikkelaar".
Ter attentie van de schepen: In het project IMAGO is er alleen sprake van het verzamelen van de stortspecie in een berm die wordt ingepakt
in plastic. Dat ons bestuur dit als 'bodemsanering' wenst te verkopen
wijst op vaagheid, dubbelzinnigheid en misschien wel misleiding.
rollover
rollover
Tijdens de pauze is er gelegenheid voor een informele babbel.
rollover
Burgemeester Maarten de Veuster (N-VA) heeft een vette kluif aan het beantwoorden van de vraag van VB-raadslid Nadine van Mol om de leeftijdsgrens te verlagen naar 14 jaar voor het opleggen van GAS-boetes.
Volledig te beluisteren in het klankverslag bij punt 25 of start bij 1:17:20
rollover
Bij de interpellatie van raadslid Kirsty De Smet (Vlaams Belang) betreffende de vernieuwing van de wijk Klarre Warre is het schepen Erik Block (CD&V-plus) - zie bovenstaande rollover - die uit zijn schelp moet komen.
Verder horen we nog schepen Paul Valkeniers (N-VA), Tom van Grieken (VB) en volgens het klankverslag zelfs Tommy van Look, ofschoon dit VB-raadslid verontschuldigd was...
Hieronder de video met het antwoord van schepen Block. Voor de volledige bespreking kunt u steeds terecht bij het klankverslag van deze zitting: agendapunt 26 of starten op 1:33:10
Opmerkelijk feit van de dag: de 3 oppositiepartijen dienen, los van mekaar, interpellaties in over hetzelfde onderwerp: namelijk de aanleg van een 'WATERTERRAS' aan de vaart waarvoor bomen moesten sneuvelen, het jaagpad werd opgebroken en de talrijke fietsers een omlegging onder de wielen geschoven kregen...
Raadslid Piet Bouciqué (Vlaams Belang) noemt dit "een ondoordachte beslissing" en eist dat die beslissing ongedaan wordt gemaakt.
Vooruit-raadslid Stephanie Vanden Eede vreest vooral dat dit een extraatje wordt voor de bewoners van de nieuwe appartementsblokken en dan dreigt het algemeen belang te verdwijnen achter vastgoedlogica.
Maya de Backer, raadslid voor Groen, bekommert zich vooral om de fietsers: zij vreest dat het verleggen van het fietspad en de aanpassing van de rijbaan een onveilige conflictsituatie gaat creëren tussen het sterk toegenomen fietsverkeer en wandelaars uit de nieuwe woonwijk.
Deze betonnen constructie noemt Maya "een slag in het gezicht van elke Schotenaar die vergroent, tegels wipt, tuinen onthardt en zich netjes aan de regels houdt bij het kappen van een boom".
Schepen Erik Block (CD&V-plus) neemt de taak op zich om uitvoerig te reageren: de aanleg van dit waterterras behoort tot de ontwikkeling van het binnengebied en is sinds 2014 terug te vinden op ieder plan of ontwerp.
Het binnengebied wordt hier doorgetrokken naar de waterkant, wat de schepen een groot pluspunt vindt. Tevens weet hij te verzekeren dat dit waterterras openbaar domein blijft: een goede zaak voor heel de gemeente, zo verzekert hij.
Ook schepen Christof Victor (N-VA) wenst aansluitend nog enkele puntjes op de i te zetten: de 5 gekapte bomen op een te smalle strook boven de NAVO-pijplijn waren niet in beste conditie en zullen gecompenseerd worden door de aanplant van 17 nieuwe bomen.
De aanleg van dit terras is een meerwaarde voor de gemeente tegen nul kostprijs (aanleg zat als voorwaarde mee in de vergunning), dit als antwoord op de vraag van Peter Vanaken (Vlaams Belang) naar de kostprijs.
De gemeente zal wel voor het onderhoud moeten instaan.
We laten het Christof zelf uitleggen in onderstaande video:
Nog even geduld, de video wordt nog gerenderd en wordt zo snel mogelijk opgeladen.