ZITTING 24 FEBRUARI 2025
Maarrr...! de zitting start met een heuglijke aankondiging van burgemeester Maarten de Veuster (N-VA). Geen vijgen na Pasen voor wat betreft het beleidsakkoord: vers van de pers is het ter beschikking van de raadsleden en dit zelfs nog voor ingang van de Vasten! Volgens uw burgervader kunnen mensen die de Vasten induiken nu "naast wat bezinning en gebed" ook nog inspiratie zoeken in deze tekst... Het publiek wordt verzocht het maar online op te zoeken. Na de saaie officiële agenda volgde er een echte tsunami van interpellaties door de oppositie: 15 toegevoegde agendapunten om juist te zijn. Opvallend daarbij is dat één punt twee maal werd ingediend. Zowel Groen als Vooruit waren blijkbaar getipt door een groen-linkse fietser met klachten over de aansluiting van de fietspaden op de rijweg na de heraanleg van de laterale wegen op de Churchilllaan tussen Valk en Jozef Gijselsstraat. Te veel niveauverschil en vervelende hobbels. Ook in de video onderaan kunt u een deel van het antwoord horen. Hieronder de twee fietsters met bijzonder strenge eisen wat betreft overgangen tussen fietspad en rijweg: Stephanie Vanden Eede (Vooruit) en Maya de Backer (Groen). Wij zijn onmiddellijk gaan controleren en inderdaad helemaal perfect zijn de aansluitingen niet, maar als alle overgangen in Schoten zo aangelegd zouden zijn dan zouden de fietsers hun beide pollen kunnen kussen! We vinden het dan ook schromelijk overdreven om daarvoor de gemeenteraad te alarmeren. Of nog die kwakkel bij de aanleg van een 'veilige' oversteek van de Horstebaan ter hoogte van de Amerlolaan: een behoorlijk niveauverschil en juist op de plaats waar de fietsers moeten rijden nog een extra verschil door de aanwezigheid van een iets dieper liggend rioolputje... zie je de elektrische step met de kleine wieltjes daar al een salto maken als de bestuurder deze gevaarlijke situatie niet tijdig heeft opgemerkt? De vandaag 3 meest aan de tand gevoelde schepenen: Christof Victor (N-VA), Paul Valkeniers (N-VA) en Erik Block (CD&V-plus). Kirsty de Smet (Vlaams Belang) heeft de kosten berekend voor de huisvuilophaling. Een gezin met een bordeaux en groene container van 180 liter betaalt bij veertiendaagse ophaling 440 euro per jaar. Daarom de vraag of die containers niet kunnen aangekocht worden. En waarom is er geen mogelijkheid om 2 containers van dezelfde kleur te huren of te kopen? Ook blijken de containers van 40 liter niet meer verkrijgbaar: graag enige toelichting. Het antwoord komt van schepen Christof Victor (N-VA). Ook de schepen is aan het rekenen geslagen en besluit dat de huisvuilophaling in onze naburige gemeenten beduidend duurder is: daar wordt die ophaling niet georganiseerd door de gemeente zelf maar door IGEAN en dit per aangeboden kilogram. 40 liter containers zijn nog wel in voorraad in het magazijn echter alleen bestemd voor bewoners van een appartementje. De schepen belooft navraag te doen. Pascal Rottiers (Vlaams Belang) is de volgende interpellant met vragen over de trajectcontrole op de Horstebaan. Burgemeester Maarten de Veuster (N-VA) kan iedereen geruststellen: geen dubbele controles op de Horstebaan. Wegens de loodzware procedure om een trajectcontrole in werking te stellen zou er slechts vanaf 1 maart gecontroleerd kunnen worden met de trajectcontrole aldaar. Voorlopig blijft flitscontrole volgens uw burgemeester dus nodig. De volgende interpellatie is eveneens voor rekening van Pascal Rottiers. Schepen Erik Block (CD&V-plus) erkent de problemen en komt met een warrige uitleg die we niet gaan proberen samen te vatten. Gewoon crimineel druk in de Kruiningenstraat, een serieus probleem voor de omwonenden. Met ruimtelijke wanorde, gevaarlijke wegen en verkeersinfarcten als gevolg. Agendapunt 32 is ook voor rekening van het Vlaams Belang. "Ontwaak uit jullie winterslaap en doe iets, de Schotenaren wachten er op": zo waarschuwt Piet het college in zijn schriftelijke aanvraag voor dit agendapunt. Nu vindt hij dit achteraf wel een beetje scherp geformuleerd en biedt zijn excuses aan maar verwacht toch dringend actie! Schepen Paul Valkeniers (N-VA) vindt ook dat er moet voortgemaakt worden met dit reglement maar wijst erop dat bij de start van een nieuwe legislatuur heel wat komt kijken en dat ook de regelgeving ter zake werd aangepast. Komt nog bij dat bestuurszaken reeds enkele weken onderbemand is door afwezigheden... Zo kan dit reglement misschien nog in de gemeenteraad van maart ter stemming worden voorgelegd en kunnen de raadscommissies worden samengesteld. Wie alle details van deze discussie wenst te volgen kunnen we het klankverslag aanbevelen: raadpleeg punt 32 of start op 1:31:15 De nieuwe schepen Silke Kegeleers (N-VA): Nagelbijtend wachten tot er eindelijk eens een woordje mag geplaceerd worden?
Diep in gedachten verzonken achter een zware bril... Eerste schepen Veronique d' Exelle (N-VA). Zich vermeiend in zoete dromen?: schepen Iefke Hendrickx (N-VA). Na punt 32 wordt een pauze ingelast (de aankondiging van deze onderbreking is niet terug te vinden in het klankverslag, er wordt dus tekst weggeknipt uit dit verslag). In de punten 33 tot en met 36 probeert Groen leden met raadgevende stem te laten aanduiden bij intercommunales. Er ontstaat een oeverloze discussie over de geldigheid van de (geheime elektronische) stemming en over de interpretatie van de stembusuitslag. Volgens Tom van Grieken (Vlaams Belang) wordt hier met twee maten gemeten want niet in overeenstemming met vroegere verklaring en werkwijze. In zoverre dat Tom zelfs dreigt met klachtneerlegging bij de hogere overheid. Het bekvechten houdt aan en bij punt 34 stelt Maya de Backer (Groen) zelfs voor om de zitting even te schorsen om overleg tussen de fractievoorzitters mogelijk te maken. De meerderheid wenst niet te buigen en als ultieme oplossing stelt Tom van Grieken dan voor om opnieuw met papier te stemmen zodat er geen discussies kunnen zijn over de uitslag. Wordt ongetwijfeld vervolgd. Bezoekers liefhebbers van bekvechterij of die het fijne wensen te weten raden we aan het klankverslag te raadplegen vanaf punt 33 of starten op 1:40:00 Groen blijft aan het woord bij punt 37. Maya de Backer (Groen) vraagt hoe de gevaarlijke toestand aan de verkeerslichten in de Sluizenstraat gaat opgelost worden. Schepen Erik Block (CD&V-plus) geeft een nietszeggend antwoord maar belooft wel het probleem woensdag voor te leggen op een evaluatievergadering. Nogmaals de partij Groen die bij monde van Brecht Verwulgen wenst te weten waarom er vertraging zit op de boomaanplant in de Venstraat (agendapunt 39). Brecht hoopt dat de aanplant nog dit voorjaar kan geschieden zodat de bewoners deze zomer nog van een groene straat kunnen genieten. De belofte valt vanwege Schepen Christof Victor (N-VA): "Vòòr eind maart zullen de bomen geplant zijn!" en het blijken er meer te zullen zijn dan er voorheen stonden... In de video onderaan kunt u een deel van het antwoord horen. 'Cashpunt Deuzeld' een interpellatie van Stephanie Vanden Eede (Vooruit) - punt 40. Stephanie wenst te weten of er wel actief gezocht wordt naar een geschikte locatie op Deuzeld voor een Batopin geldautomaat. Eerste schepen Veronique d' Exelle (N-VA) verklaart in drukke onderhandeling te zijn met Batopin en de banken maar zij kan nog geen definitieve beslissing voorleggen. Het antwoord van eerste schepen Veronique is quasi volledig te beluisteren in de video onderaan Nogmaals Vooruit in agendapunt 41: De parkeerproblematiek Deuzeld. Een moeilijk oplosbaar probleem volgens schepen Erik Block (CD&V-plus) zeker in een wijk zoals Deuzeld die praktisch compleet volgebouwd is... Alle voorstellen zijn welkom om uit de problemen te geraken. Brecht Verwulgen (Groen) en Tom van Grieken (Vlaams Belang) laten zich niet verder pramen en komen terstond met voorstellen: Brecht met opnieuw deelwagens in Schoten en Tom met o.m. uitkijken naar mogelijkheden bij de waterzuivering en stoppen met parkeerplaatsen schrappen bij de heraanleg van straten. Dit alles compleet te volgen in het klankverslag: punt 41 of starten op 2:20:40 Het laatste punt wordt ook gebracht door Stephanie Vanden Eede: busverbod. Overweegt Schoten om deze maatregel in te zetten tegen overlast op het openbaar vervoer? zo luidt de vraag. En verder: Hoe zal er voor gezorgd worden dat het verbod dan ook effectief zal opgevolgd worden? Volgens burgemeester Maarten de Veuster (N-VA) - foto hieronder - wordt eraan gewerkt en bestudeert de juridische dienst momenteel de mogelijkheden. Het interessante antwoord van de burgemeester is volledig te beluisteren in het klankverslag: punt 43 of start op 2:28:08 Ook in onderstaande video is een groot deel van het antwoord van burgemeester De Veuster duidelijk te beluisteren. Onze bedenking: Video met enkele fragmenten opgenomen tijdens de zitting:
|