ZITTING 30 NOVEMBER 2006
Nr. 32 start vandaag de zitting. Punt 4: Aanpassing Overeenkomst met AWW Ons bestuur, U dus geachte heer voorzitter, college- en raadsleden, is van plan om ook aan de 'eigen waterwinners' een vergoeding aan te rekenen voor waterzuivering. Dat zal snel geberlikt zijn, want brengt alweer zaad in 't bakje... maar dan rijst de vraag: hoe? Gaat op iedere Storck, dompelpomp of schepemmer een teller moeten geplaatst worden? Wordt het een forfaitair bedrag of een schatting rekening houdend met het aantal inwonenden? En wat met personen die waterleiding én eigen winning bezitten? (De zogenaamde 'gemengde' waterwinners) Voorwaar, ik zie die knoop nog niet zo rap doorgehakt. Zo grasduinend in de toelichtingsstukken wordt het echt toch hallucinant wat betreft de participerende instanties en de talloze onderlinge afspraken en overeenkomsten die er gemaakt zijn. Pidpa levert het water en int de belastingen (belopen meer dan 50% van de waterprijs!) belastingen die dan uiteindelijk terecht komen bij hun concurrent de Antwerpse WaterWerken (AWW). Ook RIANT, AQUAFIN en VMM hebben een stevige vinger in de pap. Een kat vindt haar jongen niet meer terug in deze gecompliceerde warboel. En dan is daar nog de BGT: Bijkomende Gemeentelijke Tussenkomst oftewel: de gemeente past waar nodig bij om AWW toe te laten te voldoen aan de gemeentelijke saneringsverplichting. Nu weten we allemaal uit het verleden dat AWW graag op grote voet leeft en heel wat politieke creaturen geparkeerd heeft op lucratieve postjes. De onthullingen en vaststellingen van enkele jaren terug hebben trouwens heel wat stof doen opwaaien in het Antwerpse politieke wereldje. Om dit punt af te sluiten nog mijn (hopelijk gewaardeerde) proficiat aan onze belastingheffende politici op alle niveaus voor hun geraffineerde vindingrijkheid. Belasting meteen in de waterprijs bij ingecalculeerd (niet zoals de elektriciteitsfactuur die meer op een aanslagbiljet lijkt!). Wie gaat dat uiteenrafelen om te zien wat hij nu uiteindelijk betaalt voor levering, zuivering en afvoer?? Zeker in Schoten is het totale ondoorzichtigheid. Urbanisatiebelasting (met daarin rioolbelasting) opgeschort en verwerkt in de opcentiemen OV (onroerende voorheffing), rioolbelasting er vervolgens uitgepikt en overgebracht naar Pidpa-factuur. Zelfs onze burgervader is terzake het noorden kwijt, want die heeft minstens twee maal hier in de raad bevestigd dat de preëlectorale belastingvermindering wel degelijk veel groter was dan de verschuiving van de rioolbelasting naar de waterfactuur. Op het lijsttrekkersdebat trachtte hij de zaal dan weer wijs te maken dat er helemaal geen belasting op de Pidpa-factuur staat.... Wie mij een duidelijk overzichtje kan geven van de huidige stand van zaken betreffende saneringsbijdragen, zuiveringsretributies en rioolbelastingen mag nu zijn vinger opsteken. Straks bij de behandeling van dit punt in de raad zal raadslid Jos Meeus (VB) mee aandringen op meer duidelijkheid in de waterfactuur, terwijl Dirk Gadeyne (Groen!) de burgemeester eraan zal herinneren dat er ook nog vragen uit het publiek dienen beantwoord. Punt 10: Dienstreglement Bib Pluspunt van dit nieuwe reglement is de beknoptheid en de poging om Nederlandstalige benamingen te gebruiken voor inburgerende Engelstalige computertermen. Cultuurschepen Ann Pycke zal er straks fijntjes op wijzen dat nr. 32 zelf Engelse computertermen bezigt... (lees onze commentaar hieronder in de bruine tekst)
Onze Belhamel nu aan de beurt. Punt 12: Vergunning voor de gronden van n.v. De Scheepvaart naast Hoogmolenbrug Geachte raadsleden: veteranen onder U zullen zich mijn tussenkomsten nog herinneren voor ‘n veilige fietsafslag met doorsteek naar ‘t Papenaardeken op deze gronden. Ook de parkeergelegenheid tijdens evenementen zoals Xenophon, het Wereld Folklore-festival, voetbaltornooien, scholencross enz. wekten toen reeds mijn onafhankelijke belangstelling op. Bij deze vergunning zou ik nu twee bedenkingen willen formuleren: 1) een administratieve, want wie begrijpt volgend ambtenarees: "Overwegende dat gelet op de late melding van NV De Scheepvaart na de aanleg van de parking op 9/11/1989 er wel akkoord kan gegaan worden met vergunningsontwerp doch de inwerkingtreding ervan op 1/1/ 2007 redelijk wordt geacht zodat de kredieten op de begroting 2007 voorzien kunnen worden." 2) een visie: de nu vergunde parking zou ruimer moeten worden opgevat want aan de andere kant van de brug ligt er ook nog grond, en staan er 3 grote bedrijven met ruime parking die in een globaal plan voor dé oplossing zouden kunnen zorgen van het acuut parkeerprobleem tijdens evenementen, én voor een ontsluiting langs de andere kant van de brug, zodat de gevaarlijk oversteek in de Braamstraat kan ontweken worden. De fluovestjes dan: Punt 14: Aankoop gele fluovestjes Toch handig zo’n Boetefonds, pardon Verkeersveiligheidsfonds. Kassa-kassa 1 miljoen oude Bef’kes voor dít (fluovestjes) en 3,6 miljoen voor dát (politiekombi). De Walen hebben hunnen Haan, wij zouden beter onze Leeuw inruilen voor een legkieken!! Raadslid Tim Willekens (VB) vroeg tijdens de behandeling van dit punt aandacht voor het voorstel van onze belhamel. Uiteindelijk leek dit voorstel burgervader HH nog niet zo slecht en hij beloofde het te zullen bekijken. We zijn benieuwd.
NIET WIJS UIT TE RAKEN In dit verband is het toch wel opmerkelijk dat ook vandaag weer in punt 5 bij de vaststelling der mandaten voor de volmachtdragers op de algemene vergaderingen der intercommunales niks, maar dan ook helemaal niks gezegd wordt over dit onderwerp ofschoon er vergaderingen van Pidpa en AWW op komst zijn... waarom draagt de gemeenteraad haar afgevaardigden niet op om rond deze reeds lang aanslepende factuuronduidelijkheid eens pertinente vragen te stellen op de vergadering van deze intercommunales en aan te dringen op spoedige verbetering???
Wel jammer dat op het voorstel inzake bescherming van jonge tieners tegen de overal loerende porno op internet niet dieper werd ingegaan. DREIGT H.H. ZIJN TREIN TE MISSEN ?
1/12/06 |